h1

frame 08 | the two crimes may be linked

9 oktober 2010
Cadaveri Eccellenti

Cadaveri Eccellenti | Francesco Rosi, 1976

Wat is film anders dan het linken van two crimes? (i.e. crimes against reality – zie frames 24 en 67)

In Hollywood neemt die link de vorm aan van de parallelle ontwikkeling van de misdaadplot en de romance (pakt hij de boef + krijgt hij het meisje). In de klassieke Europese cinema worden de innerlijke beleving en de externe realiteit aan elkaar verbonden (de werkelijkheid wordt gepresenteerd als het product van de gemoedsgesteldheid van de protagonist, of soms andersom). Film überhaupt bestaat uit links: tussen vorm en inhoud, tussen vertelling en wijze van vertelling (veel meer dan in andere media, omdat die wijze van vertelling technologisch en economisch is), tussen mise-en-scene en decoupage (de beweging binnen het kader en de beweging van de kaders ten opzichte van elkaar, dwz de beweging van de acteurs en de beweging van de film als geheel). En natuurlijk tussen werkelijkheid (die itt de andere media immers altijd en onvermijdelijk zichtbaar is) en fictie.

Het is maar een kort moment in Cadaveri Eccellenti, maar we zouden ons kunnen voorstellen dat Lino Ventura hier niet zijn politiechef belt, maar de opperbaas – God, Godot of misschien Godard (net als in La Cabina, zie frame 13) – om te vertellen dat hij de essentie van de film heeft ontdekt.

Advertenties

reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s