h1

frame 65 | freeze

18 januari 2010
Xala

Xala | Ousmane Sembene, 1975

Beste einde van een film door middel van een freeze frame: niet Butch Cassidy and the Sundance Kid of Les 400 Coups, maar Xala.

Ondernemer ‘El Hadji’ – nouveau bourgeois in post-koloniaal Senegal – wordt bespuugd door een groep sociale outcasts. Het is de wraak van de onderdrukten en onteigenden, de opstand tegen de internalisatie van het koloniale discours door El Hadji, wedergeboorte door purificatie (het spuug-ritueel geneest El Hadji’s impotentie). En overgang naar mythe en fantasie (het stilzetten van de tijd doet de film overgaan in fotografie: het valse beeld van een gefixeerde geschiedenis, de-contextueel, space over time); het happy end van wraak en omwenteling wordt gefixeerd, vastgezet in fantasie – want in zijn eigen, gelijknamige roman waarop Ousmane Sembene de film baseerde, volgt na dit beeld nog 1 zin: “Dehors, les forces de l’ordre manipulaient leurs armes en position de tir.” (Buiten brachten de ordetroepen hun wapens in de aanslag) – Freeze.

~ een andere geniale ‘freeze’ van Ousmane Sembene in frame 25

Advertenties

reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s