h1

frame 25 | macht

29 juli 2008
Borom Sarret

Borom Sarret | Ousmane Sembene, 1963

Misschien wel een van de mooiste frames ooit. Zeker een van de meest belangrijke ooit: wat valt er na dit frame nog te zeggen of te filmen? Iedere filmmaker ter wereld zou dit frame, gigantisch groot uitgeprint, boven zijn bed moeten hangen. Dit is de enige reden om films te maken, hoe je de posities ook invult.

En het mooie is, in dit beeld ligt eigenlijk het hele idee van Sembene (en ook bv Jean-Marie Teno) besloten: de man rechts is anoniem; hij gaat verscholen achter de glans van zijn schoen. De man links is niet anoniem, omdat zijn armoede (zijn blote voet) hem kleurt. Armoede connoteert huidskleur in een raciaal discours. Of met andere woorden: alleen als het zichtbaar is (dwz ontdaan van zijn ideologische kleding), kan racisme geïnstitutionaliseerd worden (een machtsbasis krijgen, een hiërarchie creëren) en die zichtbaarheid ontstaat, heel letterlijk, door armoede.

Toen Costa-Gavras naar aanleiding van zijn oeuvre ooit werd gevraagd “is power your main issue?” antwoordde hij: “it’s the only issue”.

Borom Sarret is overigens een van de beste films ooit gemaakt – en dat in slechts 20 minuten, in 1963, zonder geld en goeie apparatuur. Het debuut van Ousmane Sembene heet de eerste Afrikaanse film te zijn die door een Afrikaan is gemaakt. Op YouTube (niet al te beste kwaliteit, maar met engelse ondertiteling) > deel 1 en deel 2. En lees ook deze twee goeie stukjes erover op Strictly Film School en Bright Lights Film Journal.

Advertenties

reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s